Un celebru muzeu a interzis curățenia: Nu ștergeți praful, lăsați insectele libere

Fără aspiratoare și fără șters de praf: acesta este ordinul primit de personalul de curățenie al muzeului Rijksmuseum din Amsterdam.

Muzeul a permis ca în ultimele trei luni tot felul insecte să fie lăsate libere în interiorul instituției, ca parte a unei expoziții care explorează schimbarea percepției asupra insectelor în artă și știință de-a lungul timpului, scrie The Guardian.

Julia Kantelberg, curator adjunct, a spus că au fost încurajați în această acțiune de Tomás Saraceno, un artist argentinian stabilit la Berlin, ale cărui lucrări apar în expoziție, să prețuiască pânzele de păianjen, oriunde ar putea apărea.

Pânzele sunt tratate, a spus ea, ca piese de artă.

„Saraceno ne-a provocat să recunoaștem pânzele de păianjen cu care coabităm deja în Rijksmuseum. Acest lucru a însemnat că a trebuit să ne schimbăm procedurile și să ne lărgim perspectivele: să nu scoatem păianjenii și pânzele lor din zonele publice.

Cu trei luni înainte de deschiderea expoziției, personalul de curățenie a fost instruit să nu îndepărteze păianjenii și pânzele lor. De atunci, m-am plimbat săptămânal pentru a vedea unde au început să apară pânzele – un mod foarte diferit de a privi clădirea pe care o cunosc atât de bine”, a mai precizat Julia Kantelberg.

Cei care vor vizita muzeul pentru această expoziție, ce se va deschide pe 30 septembrie, vor explora modul în care atitudinile s-au schimbat de-a lungul timpului și vor fi, de asemenea, rugați să-și reconsidere propriile sentimente față de insectele de toate formele și dimensiunile.

În evul mediu, șopârlele, insectele și păianjenii erau asociați cu moartea și cu diavolul în cultura europeană, dar expoziția notează că în secolele XVI și XVII a existat o altă viziune după ce microscopul a permis artiștilor și oamenilor de știință să aprecieze o frumusețe care nu fusese întotdeauna evidentă.

„Oamenii de știință și artiștii sunt fascinați de frumusețea și ingeniozitatea acestor insecte. Și apoi, până la sfârșitul expoziției, intri în această cameră foarte frumoasă, aproape în întregime întunecată, cu o lucrare de artă. Deci este într-adevăr piesa centrală a acelei camere”, a mai afirmat ea.

Articol interesant? Dă-l mai departe!

Lasă un comentariu