Motoarele termice pierd două treimi din energie prin frecare și căldură

Curiozitate.ro

Motoarele termice pierd două treimi din energie prin frecare și căldură

Consumul de combustibil rămâne un subiect crucial atât pentru consumatori, cât și pentru producători, fiind influențat de aspecte economice și de protecția mediului.

Motoarele termice actuale nu sunt orientate spre eficiență, deoarece multe dintre ele nu utilizează decât o treime din combustibil pentru a propulsa vehiculul. O proporție semnificativă de energie, aproximativ 30%, se pierde prin frecare.

În pofida deciziei Europei de a interzice autovehiculele alimentate cu combustibil din 2035, vehiculele predominante folosite în prezent funcționează pe bază de benzină sau motorină. Așadar, problema pierderilor de energie rămâne de interes major.

Un studiu internațional din 2019 a evidențiat faptul că motoarele termice convertesc doar între 40 și 50% din energia combustibilului în energie mecanică, restul transformându-se în căldură.

Un studiu din Finlanda subliniază că aproximativ 30% din această energie mecanică se pierde din cauza frecării, mai ales pe traseul de la pistoane către roți, trecând prin cutia de viteze și axul de transmisie.

Un obiectiv logic pentru îmbunătățirea eficienței energetice a motoarelor termice este de a diminua frecările din jurul blocului motor. Conform explicațiilor oferite de specialiști, producătorii lucrează la dezvoltarea unor lubrifianți mai eficienți.

De asemenea, utilizatorii sunt îndemnați să monitorizeze cu atenție nivelul uleiului, deoarece deficiențele sau surplusurile pot conduce la frecări inutile și uzură accentuată a componentelor.

Infrastructura rutieră poate influența, de asemenea, eficiența vehiculelor, iar cercetările sugerează că utilizarea materialelor de construcție adecvate ar putea reduce semnificativ forțele de frecare dintre roți și drum.

O astfel de reducere ar micșora substanțial costurile cu combustibilul, mai ales pe călătoriile lungi. Experții susțin că reducerea mărimii și greutății vehiculelor este cea mai eficientă metodă de a limita consumul. Vehiculele de dimensiuni mari și grele consumă mai mult combustibil.

De asemenea, optimizarea sistemelor de recuperare a energiei reprezintă o altă cale de a reduce consumul.

Vehiculele moderne, printre care cele hibride, utilizează sisteme de recuperare a energiei care permit reîncărcarea bateriilor și susținerea echipamentelor auxiliare, în special la frânare sau decelerare.

Aceste sisteme, deși deja implementate în anumite modele, pot fi îmbunătățite și generalizate pentru a contribui la o diminuare considerabilă a consumului total de combustibil.

Inovațiile care minimizează pierderile de energie îmbunătățesc eficiența energetică a vehiculelor termice, valorificând astfel mai eficient combustibilul utilizat.