Inovația care ar putea reduce cu 20% emisiile de carbon ale avioanelor

Un avion a cărui producție a fost oprită din cauza lipsei de comenzi a fost selectat pentru testarea unui nou tip de motor, mai puțin poluant.

La o primă vedere, pare un avion obișnuit. Însă A380, cel mai mare avion de pasageri din lume, va îngloba încă un element interesant: un motor inovator, cu elice deschisă, care ar putea reduce emisiile de carbon cu până la 20%.

Acesta ar putea fi marele reviriment pentru A380 „superjumbo”, a cărui producție a fost oprită în 2021 din cauza pandemiei, dar care s-ar putea bucura de succes odată cu escaladarea cererii de transport aerian în acest an, notează CNN.

Airbus și producătorul de motoare CFM International au dezvăluit proiectul motorului sustenabil la show-ul aerian de la Farnborough (Anglia), un eveniment anual la care sunt prezentate inovațiile din industria aviatică.

CFM, specializată în dezvoltarea de tehnologii avansate de propulsie, și-a propus să accelereze faza de implementare cu un zbor de test ce va fi realizat cu A380, la uzinele din Toulouse, Franța.

Înainte de acest pas, motorul va trece prin mai multe teste la sol și de zbor la centrul din Victorville, California.

Cum funcționează noul motor

  • General Electric a dezvoltat la mijlocul anilor ’80 motorul GE36 UDF, compus dintr-o elice anterioară, rotită de o turbină dedicată, în timp ce elicea din spate era învârtită în sens opus de o altă turbină.
  • CFM a dus cercetarea mai departe și a creat o versiune îmbunătățită. Motorul are o configurație de tracțiune, cu pale în față, în timp ce setul de pale din spatele motorului nu se rotește. Aceste lame din spate sunt, de fapt, un set de statori cu pas variabil care pot dirija eficient fluxul de aer de tracțiune generat de setul frontal rotativ. Astfel se reduc complexitatea mecanică, greutatea și zgomotul motorului.
  • Prin această modificare, motorul poate direcționa fluxul de aer pentru zborul la aceeaşi viteză ca o elice turbo cu arhitectură convențională, asigurând o experiență îmbunătățită pentru pasageri, potrivit Airbus.

Ce urmăresc inginerii:

  • îmbunătățirea integrării motorului în aripă și a performanței aerodinamice.
  • verificarea eficienței îmbunătățite a consumului de carburant, ceea ce ar reduce emisiile de carbon cu o cincime în comparație cu cele mai eficiente motoare folosite în prezent.
  • asigurarea compatibilității cu biocombustibilul din clasa Sustainable Aviation Fuels (SAF).

Industria aviatică și-a anunțat obiectivul ambițios de a atinge nivelul zero de emisii de carbon până în 2050, iar noua tehnologie ar putea contribui la acest efort.

La începutul anului, Airbus a anunțat că testează un motor experimental cu hidrogen pe un avion A380, în cadrul unui alt parteneriat cu CFM International, proiect care are ca obiectiv crearea până în 2035 a unui avion cu emisii zero de carbon.

Articol interesant? Dă-l mai departe!

Lasă un comentariu