Dacă niște pantofi la mâna a doua ajung să se vândă cu două până la patru milioane de dolari, înseamnă că sunt foarte speciali. Sunt pantofii purtați de un sportiv uriaș, iar povestea lor arată de ce au devenit atât de iubiți.
Săptămâna viitoare, o pereche de Nike Air Jordan 13, pantofi purtați de Michael Jordan într-o finală NBA din 1998, după un sezon cunoscut drept „ultimul dans”, vor fi vânduți de casa de licitații Sotheby’s și sunt considerați cei mai valoroși sneakerși care au apărut vreodată pe piață. Scoși la licitație la prețul de pornire de 1,8 milioane de dolari, aceștia s-ar putea vinde pe 11 aprilie cu o sumă cuprinsă între două și patru milioane.
„La acel moment (al meciului), The Bulls (Chicago Bulls, echipa lui Michael Jordan, n.r.) erau conștienți că asta era ultima lor șansă de a câștiga campionatul NBA împrenă. Perechea pe care o avem este, de fapt, singura care apare în imaginile MeiGray (compania care vinde produse NBA originale)”, a explicat Brahm Wachter, șeful departamentului de modă și obiecte moderne de colecție de la Sotheby pentru BBC.
Recordul pentru o pereche de pantofi sport scoasă la licitație este de 1,472 milioane de dolari, stabilit în 2021, tot pentru o pereche Air Jordan. Faptul că niște Air Jordan 13 ar putea eclipsa acum această performanță vorbește nu doar despre raritatea lor, ci și despre moștenirea incredibilă și durabilă a designului emblematic al acestui model.
„E ceva care se adresează fanilor pantofilor sport, dar și colecționarilor de piese purtate”, este de părere Watcher, subliniind că aceștia poartă urmele picioarelor lui Jordan. „Se vede clar că sunt purtați, dar sunt într-o stare foarte bună ținând cont de cât de vechi sunt”, a adăugat el.
Un succes schițat pe un șervețel
Pantofii Air Jordan sunt atât de prețioși pentru că au în spate o poveste deosebită, transpusă în „Air”, noul film al lui Ben Affleck, care semnează regia și joacă alături de Matt Damon și Viola Davis.
Când Nike l-a contactat pe Michael Jordan, în 1984, acesta încă era un talent promițător care evolua pentru University of Carolina. Cu toate acestea, cei de la Nike au avut de furcă cu el – Jordan nu s-a lăsat ușor convins să semneze, întrucât era atras de Adidas.
Nike avea dificultăți și căuta un om cu care să cucerească piața. Când în sfârșit au bătut palma cu Jordan, se spune că legendarul designer Peter C Moore ar fi schițat pantoful pe un șervețel și astfel s-a născut primul Air Jordan. Primul din seria de 13 modele care au apărut de atunci.
Talentul uriaș al lui Michael Jordan a fost, evident, un factor-cheie în crearea reputației acestor pantofi. „Amprenta culturală a lui Jordan continuă să crească, chiar și după anii în care juca. A trecut atât timp și nimeni nu a atins nivelul la care a ajuns el în timpul carierei”, arată Drew Haines, director de merchandising și obiecte de colecție la StockX, o platformă online de vânzare și revânzare a pantofilor sport.
În plus, întreaga mitologie care s-a dezvoltat în jurul lui Michael și modul în care el a reușit să depășească limitele terenului și să se ancoreze în cultura populară au creat o aură specială în jurul acestor pantofi.
„Pentru mulți nu Christopher Reeve a fost cel care i-a făcut să creadă că un om poate să zboare, a fost Michael Jordan, iar el nu folosea sfori ca să facă asta. A făcut-o, de fapt, în viața reală din nou și din nou, iar aceștia erau pantofii pe care îi purta”, explică Jian DeLeon, fost director editorial la brandul global de modă Highsnobiety. Iar Air Jordan sunt „categoric mai ușor de purtat decât mantia lui Superman și chiloții de peste pantaloni”, adaugă el.
Acei pantofi erau „o reprezentare a unei manifestări purtabile a măreției umane”, îi definește DeLeon, subliniind că marketingul pentru acest produs poate fi asemănat cu cel pentru promovarea unei mașini.
Pantofii care au creat o cultură
Pantofii au fost inițial interziși de conducerea NBA din cauza combinației de culori roșu-negru, întrucât pe atunci regulamentul prevedea că încălțămintea jucătorilor trebuie să fie predominant albă. Asta a dus inevitabil la nașterea unui curent de rebeliune în jurul lor – decizia de a prinde culoare ar putea să fi ajutat, de asemenea, la popularitatea lor longevivă, crede DeLeon, care recunoaște că nu mai știe câți pantofi Air Jordan are – luna trecută și-a luat cinci sau șase perechi și trebuie să fi ajuns în total cam la 100.
Haines remarcă și el designul: „Puritatea modelului, felul în care sunt construite panourile și modul în care li se pot aplica sute sau mii de culori diferite și diverse materiale păstrându-i proaspeți – cred că e un pantof versatil pentru bărbați, pentru femei, pentru copii.”
Spre deosebire de alte produse care au depășit imaginea sportivilor cu care erau asociați până când lumea a uitat cine erau cei care le-au lansat (cazul pantofilor Stan Smith produși de Adidas), legenda lui Michael Jordan a rămas tot timpul în față și a fost mai relevantă decât pantofii în sine, chiar și după ce cariera lui s-a încheiat, arată DeLeon.
Și controversele ajută la creșterea popularității. Documentarul „One Man and His Shoes”, lansat în 2020, analizează modul în care Nike a atacat agresiv piața cu pantofi promovându-i în rândurile copiilor și „controlând furnizarea de Air Jordan la fel de atent precum controlează De Beers furnizarea diamantelor, atribuind artificial valori extreme și utilitate pantofilor”, după cum remarca un comentariu.
Nu-i de mirare, așadar, că aceștia sunt pantofii care au creat cultura sneaker așa cum o știm: „E destul de clar pentru mine că cel puțin pantoful Jordan 1 este probabil cel cu care a început totul. Este pantoful care a început acesă curent cultural care există de aproape 20 de ani”, spune Haines.
În anii ’90, elementul de noutate a contribuit enorm la succesul Air Jordan. Astăzi, nostalgia joacă un rol însemnat. „Am un tricou Blur vechi sau un tricou Anime de care nu voi scăpa niciodată, același lucru e cu Jordan”, spune DeLeon.
T.D.