Dacă ai făcut vreodată cumpărături impulsive, așa cum mulți dintre noi am făcut-o la un moment dat sau altul, probabil că te-ai pedepsit pentru un moment de slăbiciune. Cu toate acestea, s-ar putea să existe mai multe decât crezi în spatele cheltuielilor tale nesăbuite – mai ales dacă idolatrizezi celebrități.
Noi cercetări sugerează că aceia dintre noi care suntem obsedați de oameni bogați și faimoși am putea fi mai predispuși la cumpărături impulsive.
„Această idolatrizare a celebrităților ar putea prezice comportamentul de cumpărare impulsiv”, scriu autorii studiului, publicat în publicația Frontiers in Psychology. „În plus, efectul predictiv a fost mediat de empatie și moderat de gen”.
Ce se întâmplă în creierul tău dacă idolatrizezi celebrități
Mai exact, niveluri mai ridicate de venerare patologică a celebrităților au dus la o empatie mai mare, care, la rândul său, a dus la o intenție de cumpărare mai impulsivă. Acest efect este relativ mai puternic în rândul bărbaților decât al femeilor, arată studiul.
Sentimentul extrem de atașament față de o celebritate poate fi patologică sau non-patologică. Sentimentul patologic este un sentiment compulsiv, în timp ce adoratorii celebrităților non-patologice manifestă un entuziasm sănătos față de vedeta lor preferată.
Pentru a determina nivelul de adorare a celebrităților celor 1.319 de participanți la studiu, cercetătorii le-au cerut să completeze chestionarul Celebrity Attitude Scale. Participanții, cu vârste cuprinse între 16 și 30 de ani, au fost rugați să declare cât de ferm sunt de acord cu afirmații precum „Aș muri bucuros pentru a salva viața celebrității mele preferate”.
Ei au completat sondaje similare pentru a-și identifica intenția de cumpărare impulsivă și reactivitatea interpersonală, care au fost folosite pentru a măsura empatia.
„Se poate deduce că atunci când sunt implicate emoții, indivizii tind să ia decizii mai puțin raționale, optime sau planificate. Prin urmare, empatia relativ mai mare poate fi asociată cu o intenție de cumpărare mai impulsivă”, speculează autorii în lucrarea lor.
Ei adaugă că o capacitate sporită de a empatiza poate fi o consecință a venerării celebrităților: unii fani devin atât de implicați în cariera celebrităților lor preferate, încât încep să le vadă ca pe ale lor, simțindu-se fericiți când reușesc și triști când eșuează.