În Statele Unite, cercetătorii au explorat potențialul betonului cu autoîncălzire ca soluție mai ecologică pentru îndepărtarea zăpezii, în comparație cu operațiunile tradiționale de sărare.
Un studiu realizat de o echipă de la Universitatea din Maryland a evidențiat impactul asupra mediului al sărurilor de pe șosele, care se pot transforma în particule dăunătoare în apă, aer și sol. Acest proces nu numai că pune în pericol rezervele de apă dulce, dar contribuie și la poluarea generală a ecosistemelor.
Având în vedere dezavantajele operațiunilor de sărare și de lopată, cercetătorii de la Universitatea Drexel au introdus conceptul de beton cu autoîncălzire în martie 2024 ca o alternativă promițătoare.
Această tehnologie presupune integrarea în beton a parafinei lichide, un material care eliberează căldură pe măsură ce trece din starea lichidă în cea solidă.
Testele efectuate de cercetători au arătat că acest beton cu autoîncălzire ar putea menține o temperatură de suprafață peste punctul de îngheț pentru o perioadă îndelungată în condiții de zăpadă și îngheț.
Printre beneficiile potențiale ale implementării betonului cu autoîncălzire se numără prelungirea duratei de viață a suprafețelor de beton și reducerea costurilor asociate operațiunilor de îndepărtare a zăpezii și gheții, care se ridică la miliarde de dolari anual în Statele Unite.
În plus, această tehnologie inovatoare valorifică energia termică din mediul înconjurător pentru a proteja drumurile împotriva condițiilor meteorologice de iarnă, ceea ce o face deosebit de potrivită pentru regiunile muntoase și pentru partea de nord a țării.
Unul dintre cele mai importante avantaje ale betonului cu autoîncălzire este capacitatea sa de a elimina nevoia de săruri rutiere, unul dintre cei mai răspândiți poluanți din ecosistemele de apă dulce.
Abordând problemele de mediu și economice asociate cu metodele tradiționale de îndepărtare a zăpezii, betonul autoîncălzitor oferă o soluție durabilă și eficientă pentru întreținerea infrastructurii în zonele cu climă mai rece.