Unul dintre creatorii Siri propune folosirea erorilor inteligenței artificiale ca instrument de predare în școli

Curiozitate.ro

Unul dintre creatorii Siri propune folosirea erorilor inteligenței artificiale ca instrument de predare în școli

Într -o clasă, profesorul cere unui chatbot să genereze, în câteva secunde, o biografie a lui Victor Hugo. Textul curge pe două pagini. Pare impecabil. Numai că, statistic, conține cel puțin cinci greșeli.

Asta propune Luc Julia, unul dintre creatorii asistentului vocal Siri: să transformăm erorile inteligenței artificiale în instrumente de învățare. Să predăm un subiect și, în același timp, să le arătăm elevilor că IA nu e infailibilă.

Ideea vine dintr-un interviu recent și este susținută de intervenția sa în fața Comisiei pentru afaceri economice a Senatului francez, pe 18 iunie 2025.

Julia, specialist franco-american în inteligență artificială, fost vicepreședinte Samsung responsabil de inovație și director științific la Renault, mizează pe un dublu câștig: cunoaștere disciplinară și alfabetizare digitală.

Mesajul central e simplu și necesar: IA poate fi utilă, dar are limite și trebuie folosită cu discernământ. Inteligența artificială a intrat deja în școli, fie și experimental. Cu câțiva ani în urmă, o școală din Suedia a folosit recunoașterea facială pentru a număra absențele.

În același timp, persistă întrebările legate de folosirea IA de către elevi pentru teme. Nu e o surpriză că majoritatea profesorilor privesc critic fenomenul. Julia nu contrazice aceste rezerve, ci propune un cadru: să învățăm cum funcționează și, mai ales, unde greșește.

Așa apar în discuție așa-numitele „halucinații” ale IA: informații inventate sau deformate, rezultate din modul în care sunt antrenate modelele generative. În scenariul lui Julia, profesorul proiectează biografia generată și, împreună cu elevii, o desface piesă cu piesă. Identifică erorile.

Corectează. Compară cu surse solide. Exercițiul nu este despre a „scrie cu IA”, ci despre a detecta fisurile dintr-un text care pare convingător. Elevii învață conținutul lecției și, în plus, își antrenează reflexul verificării.

Dincolo de clasă, rămâne o problemă tehnică majoră: datele de antrenament. Modelele mari au înghițit aproape tot ce e pe internet și totuși cer mai mult. Pentru a-și hrăni creșterea, recurg la date sintetice, adică la informații generate de alte IA.

Aici apar aproximările, suprageneralizările, noile greșeli care se propagă în lanț. Consecința se vede fix unde doare: în răspunsuri care sună bine, dar nu se susțin la verificare. De aceea, spune Julia, folosirea IA de către elevi — inevitabilă, de altfel — are nevoie de un minim de ghidaj.

În clasă, prin exerciții concrete care declanșează gândirea critică. Scopul este ca elevii să nu considere automat IA o sursă de adevăr, ci un punct de plecare care cere verificare și încrucișare a informațiilor.

Surse și detalii suplimentare