Agenția Spațială Americană (NASA) a anunțat finalizarea testelor pentru X-59, primul său avion supersonic experimental. Aceste teste au evaluat performanța dispozitivului la capacitate maximă.
Realizarea vine după retragerea aeronavei supersonice Concorde în 2003, un moment de referință în aviația civilă.
În paralel cu inițiativa NASA, companii precum Boom Supersonic, Destinus și Lingkong Tianxing Technology, alături de Institutul Tehnologic Aerospațial (ATI) din Regatul Unit, lucrează la propriile proiecte de avioane supersonice.
NASA a început să analizeze această problematică în 2016, printr-o licitație câștigată de Lockheed Martin. Conform declarației agenției din 11 februarie 2025, testele inițiale ale X-59 au fost finalizate cu succes.
Testele la sol, desfășurate începând cu octombrie 2024, au avut ca scop evaluarea funcționării motorului unic al X-59 în condiții extreme.
Inginerii au monitorizat sistemele de control hidraulice, electrice și de mediu ale aeronavei în timpul funcționării motorului la diferite niveluri de putere, ajungând în cele din urmă la capacitatea maximă. NASA a raportat un flux de aer constant și regulat, conform simulărilor preliminare.
Deși NASA a validat un pas important în dezvoltarea avionului său supersonic, este important de subliniat că X-59 nu este destinat aviației civile, ci experimentelor științifice, inclusiv misiunilor de microgravitație (0G).
Avioanele supersonice tind să consume mai mult combustibil decât cele convenționale, în special din cauza vitezelor mari atinse. Poluarea fonică este, de asemenea, o problemă semnificativă. NASA a menționat că își propune să reducă poluarea fonică generată de aeronavele supersonice.
Agenția estimează că, în viitor, trecerea barierei sunetului va produce un zgomot comparabil cu cel al unei portiere de mașină care se închide. Următoarele etape în dezvoltarea X-59 includ o evaluare a efectelor interferențelor electromagnetice.
Testele de rulare și alte pregătiri vor preceda primul zbor al aeronavei, a cărui dată nu a fost încă stabilită.