Chiar funcționează mesajele subliminale? Cât de ușor putem fi manipulați?

Le vedem pe marile ecrane, la televizor și chiar pe platformele digitale. Mesajele subliminale ne încurajează să cumpărăm un anumit produs sau să efectuăm o anumită acțiune, cum ar fi să bem o băutură răcoritoare de la o marcă faimoasă ori să votăm pentru un partid politic.

Dar chiar funcționează publicitatea subliminală? Conform cercetărilor, răspunsul este „da”, mesajele subliminale pot influența unele persoane, deși acest lucru depinde de mulți factori.

mesaje subliminale 1_1_red_compressed
Comparativ cu publicitatea convențională, publicitatea subliminală este foarte puțin studiată. Foto: Pixabay

După cum concluzionează Ian Zimmerman, profesor de psihologie la Universitatea din Minnesota (SUA), mesajele subliminale pot avea o influență, dar aceasta depinde de mai mulți factori, cum ar fi starea de spirit a publicului sau predispoziția acestuia de a consuma produsul la care se face reclamă.

Pe de altă parte, mesajele subliminale lasă în subconștient o idee pe care mintea conștientă nu o poate detecta. Creierul ignoră informația, deoarece aceasta este afișată pentru o perioadă foarte scurtă de timp și dispare rapid, astfel încât mesajul nu este perceput în mod conștient.

Și, deși nu se știe exact cum anume influențează mesajele subliminale alegătorii și consumatorii, oamenii de știință au reușit să demonstreze că acestea funcționează.

mesaje subliminale 1_1_red_compressed
Foto: Pixabay

Potrivit unui studiu publicat în Journal of Applied Social Psychology, cercetătorii au inserat într-un episod din serialul de desene animate The Simpsons 12 cadre cu o cutie de Coca-Cola și 12 cadre în care apare scris „mi-e sete”.

Participanții la studiu au declarat că le-a fost mai sete după vizionarea episodului, bineînțeles fără să își amintească de cadrele suplimentare din film. Cu toate acestea, după cum susțin oamenii de știință, mesajele subliminale pot funcționa atâta timp cât se conectează cu o dorință existentă.

Prin urmare, dacă o persoană nu are o nevoie specifică, mesajul subliminal poate să nu fie eficient. De asemenea, potrivit unui studiu publicat în revista Neuroscience of Consciousness, influența mesajelor subliminale nu durează de obicei mai mult de 25 de minute.

Altfel spus, reclamele subliminale care încearcă să scoată pe cineva de pe canapea pentru a merge la cumpărături nu sunt, probabil, eficiente.

De fapt, așa cum afirmă profesorul Zimmerman, mesajele subliminale nu te pot forța să cumperi un produs pe care nu îl dorești sau să votezi pentru un partid politic care nu te reprezintă, deoarece mesajele subliminale nu sunt atât de puternice pe cât credem.

Articol interesant? Dă-l mai departe!

Lasă un comentariu