Mașinile electrice sunt de trei ori mai periculoase pentru pietoni în zonele urbane

Curiozitate.ro

Mașinile electrice sunt de trei ori mai periculoase pentru pietoni în zonele urbane

Un studiu recent atrage atenția asupra unui aspect important privind siguranța rutieră: vehiculele electrice și hibride ar putea prezenta un risc mai mare pentru pietoni comparativ cu mașinile cu motoare termice.

Această concluzie rezultă dintr-o analiză a accidentelor rutiere din Marea Britanie, publicată în Journal of Epidemiology and Community Health. Cercetarea a analizat peste 900.000 de victime ale accidentelor rutiere survenite între 2013 și 2017, incluzând un număr semnificativ de pietoni.

Deși mașinile cu motoare termice au fost implicate într-un număr mai mare de accidente în total, raportarea accidentelor la numărul de kilometri parcurși a relevat o tendință îngrijorătoare.

Astfel, la un număr egal de kilometri parcurși, mașinile electrice și hibride au înregistrat o rată a accidentelor de două ori mai mare decât vehiculele pe benzină sau motorină.

În zonele urbane, această diferență a fost chiar mai pronunțată, mașinile electrice și hibride având de trei ori mai multe șanse de a lovi pietoni.

Rata medie anuală a accidentelor care implică pietoni a fost de 5,16 la 160 de milioane de kilometri parcurși pentru vehiculele electrice, comparativ cu 2,40 pentru vehiculele termice. Studiul nu oferă o explicație definitivă pentru aceste rezultate, dar sugerează câțiva factori potențiali.

Unul dintre aceștia ar putea fi faptul că mașinile electrice sunt preferate de șoferii mai tineri, posibil cu mai puțină experiență la volan.

De asemenea, se menționează că vehiculele electrice sunt mai silențioase, ceea ce le face mai greu de auzit pentru pietoni, în special în mediul urban zgomotos. În plus, vehiculele electrice au, în general, o masă mai mare decât cele termice.

Autorii studiului subliniază importanța ca autoritățile să ia măsuri pentru a reduce aceste riscuri, având în vedere tranziția către vehiculele electrice.

Un studiu similar din 2017, realizat de Departamentul de Transport al SUA, a indicat, de asemenea, un risc mai mare pentru pietoni în cazul vehiculelor electrice, în special la viteze mici.

Deși din 2019, Uniunea Europeană a impus ca vehiculele electrice să aibă un sistem de avertizare sonoră la viteze reduse, autorii studiului actual consideră că această măsură ar trebui aplicată retroactiv și modelelor mai vechi.

Până atunci, ei îndeamnă toți participanții la trafic să fie mai vigilenți, deoarece pietonii s-au obișnuit să se orienteze în trafic și prin auz, ceea ce ar putea să nu mai fie suficient în cazul vehiculelor silențioase.

Se atrage atenția asupra faptului că percepția sunetelor emise de vehicule este complexă și dependentă de factori precum viteza și zgomotul ambiental, iar zgomotul nu garantează întotdeauna o reacție adecvată din partea pietonilor.