O cooperativă maritimă din Franța dezvoltă un nou tip de navă pentru transportul containerelor, care utilizează energia eoliană ca sursă principală de propulsie.
Acest proiect inovator vizează reducerea semnificativă a emisiilor de carbon din sectorul transportului maritim, care în prezent generează aproximativ 3% din emisiile globale de CO2.
Cooperativa Maritimă Windcoop, înființată în 2022, a reușit să strângă 6,8 milioane de euro din partea membrilor săi, incluzând cetățeni, companii de transport, întreprinderi și comunități locale.
Fondurile vor contribui la construcția unei nave evaluate la 28,5 milioane de euro, care promite să reducă consumul de combustibil cu până la 90%. Nava, cu o lungime de 91,3 metri, va putea atinge o viteză medie de croazieră de 9 noduri, echivalentul a 16,6 kilometri pe oră.
Capacitatea sa de transport include 210 unități echivalent douăzeci de picioare și aproximativ patruzeci de prize pentru containere refrigerate.
Sistemul de manipulare a containerelor, dispuse pe șase niveluri, va fi optimizat prin utilizarea unor macarale speciale, proiectate pentru a menține stabilitatea navei în timpul operațiunilor de încărcare și descărcare.
Sistemul de propulsie eoliană, dezvoltat de compania franceză CWS, constă în trei aripi rigide cu profil fix, articulate în jurul unei axe montate pe trepied. Pentru situații speciale, nava va fi dotată și cu un motor diesel MGO ca sistem auxiliar de propulsie.
Proiectul Windcoop se remarcă și prin abordarea sa socială, promițând condiții de muncă echitabile și transparente pentru echipaj, precum și o politică de angajare care se distanțează de practicile de dumping social.
Modelul cooperativ de finanțare și operare ar putea reprezenta un nou standard în dezvoltarea transportului maritim sustenabil.