Un studiu realizat de cercetători de la universitățile Reading, Winchester și Centrul de Cercetare a Nutriției Umane USDA de la Universitatea Tufts indică faptul că includerea nucilor în micul dejun poate influența pozitiv funcțiile cognitive pe parcursul zilei.
Cercetarea s-a concentrat pe un grup de 32 de adulți tineri sănătoși, cu vârste cuprinse între 18 și 30 de ani. Participanții au consumat în zile diferite două tipuri de mic dejun: unul standard, constând dintr-un bol de muesli și iaurt, și unul similar, la care s-au adăugat 50 de grame de nuci.
Rezultatele colectate pe parcursul zilei, după consumul micului dejun îmbogățit cu nuci, au arătat îmbunătățiri ale timpului de reacție și ale performanței memoriei, efecte observate în special mai târziu în cursul zilei.
De asemenea, s-a constatat o eficiență sporită a activității cerebrale, în special în timpul îndeplinirii unor sarcini mentale complexe.
Studiul a evidențiat și modificări fiziologice, cum ar fi o mai bună reglare a nivelurilor de glucoză și acizi grași, ambii factori fiind importanți pentru funcționarea optimă a creierului. Aceste efecte au fost observate după consumul unei singure mese care a inclus nuci.
Mecanismele prin care nucile exercită aceste efecte sunt legate de compoziția lor nutrițională.
Nucile reprezintă o sursă de acizi grași omega-3, considerați esențiali pentru funcționarea neuronală, contribuind la structura membranelor celulare și la comunicarea dintre neuroni, având totodată un rol în reglarea proceselor inflamatorii la nivel cerebral.
De asemenea, nucile conțin flavonoide, compuși antioxidanți naturali care pot îmbunătăți circulația sanguină cerebrală și proteja celulele nervoase de stresul oxidativ.
Proteinele și peptidele prezente în nuci sunt implicate în transmiterea semnalelor nervoase, participând la sinteza neurotransmițătorilor și la menținerea conexiunilor neuronale.
Acțiunea combinată a acestor nutrienți contribuie la optimizarea metabolismului energetic cerebral, la susținerea plasticității neuronale – capacitatea creierului de a se adapta și învăța – și la protejarea celulelor nervoase.